tekstbureau Iris Stam

 

Een ochtend die bij iedereen in de smaak valt

“Wat heb jij nodig om gezonder te eten?”. Zestig basisschoolleerlingen wisselden hierover van gedachten met directieleden van Albert Heijn. De presentaties en de dialoog vonden plaats op het hoofdkantoor in Zaandam. Prinses Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation, leidde de bijzondere sessie.

De jeugd is de toekomst. Het is daarom belangrijk om te horen hoe kinderen en jongeren over maatschappelijke thema’s denken. De Missing Chapter Foundation (MCF), een non gouvernementele organisatie, ging in 2010 van start op initiatief van Laurentien van Oranje. De missie: de werelden van besluitvormers en de jeugd bij elkaar brengen. Want beslissingen blijven langer houdbaar wanneer de inzichten en vragen van kinderen en jongeren hierin een plek krijgen.  Albert Heijn kan zich hierin volledig vinden. Vorig jaar gingen beide partijen een strategisch partnership aan. Gezondheid is binnen Albert Heijn een belangrijk thema. Het educatieve programma ‘Ik eet het beter’ maakt basisschoolleerlingen sinds 2006 op een leuke manier bewust van een gezonde leefstijl. Onder leiding van MCF gingen twee scholen in het najaar van 2014 aan de slag met het centrale vraagstuk: ‘Wat heb jij nodig om gezonder te eten?’

 

Denken in oplossingen

Op vrijdag 6 februari 2015 mogen de kinderen uit groep 4 en 6 van basisschool Maria Bernadette hun bevindingen presenteren. Uitgelaten stappen ze uit de touringcar, die hen van Leidschendam naar Zaandam heeft gebracht. De prinses heet de leerlingen van harte welkom. Elk kind mag zijn naam en leeftijd noemen. Daarna stellen de drie directieleden – die tussen de kinderen zitten - zich voor: algemeen directeur Wouter Kolk, commercieel directeur Erik Jan Mares en commercieel directeur vers Marit van Egmond. De bijeenkomst wordt geopend door Mariken Kimmel, verantwoordelijk voor Brand Strategy & Responsible Retailing binnen Albert Heijn. Zij vertelt over haar zoon van zes en dochter van negen jaar: “In de supermarkt zijn er allemaal dingen die jezelf kunt afvragen. Hoe kan het anders en beter? Mijn dochter zei laatst: ‘We moeten niet in problemen denken, maar in oplossingen’.” En dat is precies wat de leerlingen van Maria Bernadette vandaag doen. Hun adviezen zijn verfrissend én verrijkend.

 

Sushibar en smoothiemaker

Eerst is groep 4 aan de beurt. Kinderen tonen een bord met foto’s en steekwoorden. Zeven van die platen zijn er, die soms enthousiast, soms wat verlegen worden toegelicht. Zoals: “Zoet en vet zijn lekker, maar niet goed voor je”, “Leg bij de kassa alleen gezonde dingen neer”, “Een kind kiest heel vaak de boodschappen”, “Door een leuk plaatje wil je iets kopen”, “Je gaat gezonder eten als je zelf helpt met koken” en “Maak gezond eten leuk door spelletjes”. De directieleden en prinses Laurentien loven de kinderen. Wouter Kolk: “Goed gedaan. Een fantastische opwarmer!”

Groep zes heeft een heus schaalmodel van een supermarkt gemaakt, met hulp van een architect. Elk subgroepje vervaardigde vervolgens een afdeling, die nu tijdens de presentatie in de miniwinkel wordt gezet. Zo ontstaat een zeer bijzondere Albert Heijn met bijzondere segmenten en winkelelementen, zoals een sushibar, een groente-afdeling meteen aan het begin van de winkel, een scanapparaat dat laat zien of een product wel of niet gezond is en een smoothiemaker waarmee je ter plekke een gezond drankje kunt maken. “Want dat vinden kinderen leuk!”.

 

Briljante suggesties

Bij de verdiepende dialoogsessie, die prinses Laurentien enthousiast en zeer professioneel en kindgericht leidt, komen onderwerpen aan de orde als ‘verantwoordelijkheid van de ouders en kinderen als het gaat om gezond eten’ en ‘hoe kan Albert Heijn daarbij helpen?’. De kinderen van groep zes schotelen de ene na de andere briljante suggestie voor. Na afloop vertellen de directieleden wat hen het meest heeft geïnspireerd. Wouter Kolk: “We zullen ons inzetten om op de verpakking eerlijke informatie te zetten.” Lachend: “De ‘vrolijke geit’ wordt ons codewoord.” Erik Jan: “De Bonuskaart waarmee kinderen voor iets leuks sparen als ze gezonde producten kopen, is een heel mooi idee.” Marit van Egmond: “Groente en fruit in leuke vormpjes gaan verkopen, wat een goed plan!” Met gezonde lunch voor de kinderen eindigt een prachtige ochtend die bij alle partijen enorm in  de smaak is gevallen.”